Batılı Gözüylü Cemaatle Namaz

Batılı Gözüylü Cemaatle Namaz

 

Batılı yazar ve ilim adamı J.H. Lenison, «Medeniyetin Bir Dayanağı Olan His» adlı eserinde diyor ki: «Hz. Muhammed (s.a.v.)’in getirdiği din, görülmeyen ve vahid olan Allah’a manevî alâka ve bağlılığa dayanan ve bünyesinde, esid dinlerin başlıca hususiyeti olan ruhanî sınıf ve merasimlerden eser bulunmıyan bir dindir. Bu din, Allah’a inanan ve O’nun Peygamberini tasdik eden her ırktan bütün insanları sinesinde toplayan cihanşümul bir kardeşlik meydana getirmek gayesini gütmektedir. «Böyle bir insan topluluğunda birlik ve dayanışma duygularının geliştirilmesindeki büyük güçlük ortadadır. Bütün tarihçiler, İslamiyet’in kısa zamanda dünyayı kaplamakta gösterdiği muvaffakiyeti, ümmet içindeki fevkalade birlik ve aynılık hislerine bağlarlar. Ama bu mucizenin nasıl meydana geldiğini açıklayamamaktadırlar. Şüphe yoktur ki, bu neticenin meydana gelmesinde en müessir âmil (faktör) namazdır. Beş vakit namazda bütün Mü’minlerin, ister bir çölün vahşî tenhalığında, isterse kalabalık bir şehrin büyük kütleleri arasında olsunlar, Kabe’ye yönelerek secdeye kapanmaları ve yegâne hakikî Tanrı olan Allah’a ibâdet etmeyi ve onun Peygamberini tasdik etmeyi ifade eden aynı sözleri söylemeleri, bu manzarayı dışarıdan seyredenler üzerinde bile unutulmaz tesirler bırakmaktadır. İbadet edenlerin, düşüncelerini müşterek bir kulluk ve îman fikri etrafında toplayan böyle bir faaliyetin psikolojik tesiri muhakkak ki, harikulade bir şeydir. Hz. Muhammed (S.A.V.) topluluk içinde birlik ve dayanışma duygusunun
66 Muhammed Zekeriyya Kandehlevî, Amellerin Fazileti, s. 306-307
meydana getirilmesinde, cemaatle ibâdet etmenin muazzam kudretini gören ilk insandır ve şüphe yoktur ki, İslâm’ın büyük kuvveti, Müslümanların beş vakit namaza sımsıkı sarılmalarındadır.»67